BimmerBlog

BimmerBlog

BMW@CES2016 - A BMW i8 Mirrorless és a BMW i3 Extended Rearview Mirror

Kísérleti kameratechnológiák a kiterjesztett visszapillantó-látószög és a nagyobb biztonság érdekében

2016. január 09. - BimmerBlogger

p90206925_highres_bmw-group--ces-2016-.jpg

A BMW i divízió a 2016-os Las Vegas-i Szórakoztató Elektronika Kiállításon a BMW i8 Mirrorless kísérleti technológiát is bemutatja. Ez az első alkalom, amikor a BMW a hagyományos visszapillantókat komplett kamerarendszerrel helyettesíti. Miközben a BMW ügyfeleinek vezetését már évek óta speciális kamerák és vezetést támogató rendszerek segítik a jármű minden oldalán, a közeljövőben sorozatgyártású autókba tervezett visszapillantó- kameratechnológia emelheti új szintre a biztonságos vezetés élményét. A BMW i8 Mirrorless mellett a vállalatcsoport Las Vegasban a BMW i3 Entended Rearview Mirror kísérleti tanulmányt is kiállítja, amellyel a gyártó azt kívánja bemutatni, hogy egy hátrafelé tekintő kamerakép mennyivel biztonságosabbá tudja tenni a hagyományos visszapillantók használatát.

p90206930_highres_bmw-group--ces-2016-.jpg

Hagyományos visszapillantók helyett kamerák és középső visszapillantó-kijelző

A BMW i8 Mirrorless névre keresztelt járműtechnológia egy-egy, aerodinamikailag optimalizált visszapillantó-idomba szerelt, hátrafelé tekintő kamerával dolgozik, amelyek a hagyományos visszapillantókat helyettesítik a jármű két oldalán. A két oldalsó kamerát egy harmadik, szintén hátrafelé tekintő kamera egészíti ki, amelyet a hátsó szélvédő felső részébe integráltak a tervezők. A három kamera intelligensen összedolgozott, egyetlen közös képét a technológia a középső visszapillantó helyén található visszapillantó-kijelzőn, élő képként mutatja, amely sokkalta szélesebb szögben képes megjeleníteni a jármű mögötti forgalom aktuális helyzetét, mint amikor a sofőr a három hagyományos visszapillantót használja. A technológia alkalmazásával nincs szükség egyéni visszapillantó-állításokra sem, hiszen a három kamera együttese teljes értékű, széles látószögű képet alkot a jármű mögötti forgalomról. Sőt mi több, a nagyfelbontású kamerarendszer a forgalom kisebb és gyorsabb résztvevőit is kivétel nélkül észleli, a sofőr így például a sávok között cikázó motorkerékpárosok manővereit is mindvégig figyelemmel kísérheti. A jármű két oldalán megjelenő holtterek csupán a hagyományos megoldás velejáró emlékei.

Veszély esetén a visszapillantó-kijelző felvillanó ikonokkal figyelmezteti a sofőrt

A visszapillantó-kijelző mintegy 300 milliméter széles és 75 milliméter magas, amely jelentősen meghaladja a személyautókba szerelt hagyományos középső visszapillantó méretét, miközben a jármű mögötti forgalom teljes élőképét egyetlen kijelzőn mutatja. A visszapillantó-kameratechnológia másik nagy előnye, hogy a rendszer folyamatosan figyeli és elemzi a jármű mögötti forgalom képét, és amennyiben veszélyt érzékel, azonnal figyelmezteti a sofőrt. Sávváltások és előzések közben például a rendszer az irányjelző működésére fokozottan figyeli az irányjelzett oldal jármű mögötti forgalmát, és amennyiben gyorsabban érkező járművet érzékel, a középső visszapillantó-kijelzőn egy felvillanó sárga ikonnal figyelmezteti a sofőrt. A jármű közeledésével párhuzamosan a rendszer a kijelzőn felvillanó ikon méretét is fokozatosan növeli. Amikor a BMW ügyfele kereszteződéshez érkezik, a visszapillantó- kamerarendszer az irányjelző működésével ellentétes irányba, a kormány elforgatásának mértéke szerint forgatja a középső visszapillantó-kijelző képét is. Kanyarodás közben a rendszer az ellentétes irány távolabbi pontjaira is kiterjeszti a fókuszt, így például azt is észleli, ha balra kanyarodás közben jobbról egy kerékpáros érkezik a jármű mögé vagy mellé, és felvillanó ikonnal azonnal jelzést küld a sofőrnek.

A visszapillantó-kamerarendszer újításából az utasok is profitálnak

A hagyományos visszapillantókat mellőző digitális visszapillantó-kamerarendszer további előnyöket is tartogat. Azáltal, hogy a jármű két oldalára szerelt visszapillantó-kamerák egy keskeny, aerodinamikailag optimalizált idomban kaptak helyet, a vezető és az első utas panoráma-kilátása is megnő. A visszapillantókat helyettesítő kameráknak köszönhetően az utasok elvakítása is a múltba vész, miközben a fényszórók erős fényét a középső visszapillantó-kijelző a lehető legoptimálisabb mértékben tompítja. Parkolás közben digitális segédvonalak segítik a pontos manőverezést, majd parkolást követően a sofőr és utasai úgy szállhatnak ki az autóból, hogy a középső visszapillantó-kijelzőn meggyőződtek róla, semmilyen jármű nem érkezik mögöttük.

p90206927_highres_bmw-group--ces-2016-.jpg

Aerodinamikailag optimalizált kamera-idomok

A BMW i8 Mirrorless technológia két oldalsó visszapillantó-kamerája egy-egy, aerodinamikailag optimalizált idomban kapott helyet, amelyet pontosan a hagyományos visszapillantók helyére építettek be a mérnökök. Az idomokat úgy képezték ki, hogy azok még tovább javítsák a BMW i8 plug-in hibrid sportautó légellenállási együtthatóját, miközben csökkentik a jármű körüli szélzaj mértékét. Szemből érkező csapadék esetén az oldalsó kameraidomok ráadásul úgy pergetik le magukról az esőcseppeket, hogy azok elkerülik az oldalsó ablakokat. A visszapillantó-kamerák rendkívül strapabíró és ultravékony, Gorilla Glass Type 2 üvegből készült lencsét viselnek, amelyet az okos készülékek érintőképernyőinél is alkalmaznak, és amely nagymértékben ellenáll a nyomásnak és a karcolódásnak. A kamera lencséjét és a tartó idomot por- és vízlepergető réteggel vonták be, a bepárásodást és a befagyást pedig fűtő rendszer garantálja. A visszapillantó-kamerarendszer így mindenféle forgalmi, időjárási és világítási körülmények között megbízhatóan működik, kivételesen nagy felbontású élő képekkel. A hagyományos visszapillantók hiánya 1942 milliméterre csökkenti a BMW i8 plug-in hibrid sportautó szélességét, hiszen az oldalsó kameratartó idomok pontosan a hátsó légterelő széléig nyúlnak ki a karosszériából.

BMW i3 Extended Rearview Mirror kísérleti kameratechnológia

A jármű mögötti forgalom minél pontosabb leképezése érdekében a visszapillantó-kamerák a hagyományos visszapillantókkal együtt is használhatók, amelynek kísérleti technológiáját a bajor gyártó Las Vegasban a BMW i3 Extended Rearview Mirror névre keresztelt prototípus képében prezentálja. A középső visszapillantó itt is rendkívül fontos feladatot lát el, hiszen amellett, hogy hagyományos visszapillantó tükörként működik, a tetőantenna konzoljába szerelt, hátrafelé tekintő tetőkamera élőképét is megjeleníti. A hagyományos és digitális visszapillantók efféle ötvözése jelentős mértékben kiterjeszti a vezető hátrafelé irányuló látómezejét, miközben a BMW modellje mögött és mellett közlekedő járművek távolságának és sebességének pontos felmérésével az autózás biztonságát is fokozza.

 

(forrás: BMW)

A bejegyzés trackback címe:

https://bimmerblog.blog.hu/api/trackback/id/tr268253756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása